Tehnicile de comunicare ale Ancăi Alexandrescu
Anca Alexandrescu a fost consilier de comunicare la mai mulţi demnitari români. Nu-i numesc şi nu invoc culoarea lor politică pentru că nu reprezintă detalii relevante pentru acest comentariu. În schimb amintesc că toţi aceştia au declarat cu diverse ocazii că i-au apreciat munca, lucru destul de rar la politicienii noştri după ce relaţiile de colaborare încetează.
AA a demonstrat că se pricepe să-şi facă meseria şi după ce a plecat din politică. A luat postul Realitatea TV din zona retrogradării şi, prin emisiunea ei, “Culisele statului paralel”, l-a urcat pe podiumul popularităţii canalelor de ştiri. Remarcabil.
Strategia editorială de care se foloseşte AA e una repetitivă şi simplu de descifrat: crearea şi exploatarea unui tandem subiect – erou principal, care să genereze polarizare şi emoţie. Tandemul este format de regulă dintr-un subiect efervescent, care dezvoltă multe gaze şi are o mare rezonanţă socială şi un erou principal (negativ sau pozitiv, puţin contează, controversat să fie) care asigură palpitul acţiunii.
Se structurează astfel rapid, printre spectatori, două tabere antagonice (a binelui şi a răului) între care se declanşează un război pe viaţă şi pe moarte. Pentru tabăra care slujeşte cauza binelui purtătoarea de drapel este, din oficiu, chiar dânsa, AA, această Ioana d’Arc a României sau, cu o comparaţie mai suveranistă având în vedere contextul, Ecaterina Teodoroiu – eroina de pe Jiu.
După împrejurare, dacă eroul principal este unul negativ atunci lupta la baionetă cu nenorocitu’ o poartă chiar AA, iar dacă eroul principal este un om de bine atunci doamna fraternizeză cu el, invitându-l ca, în mod excepţional, să apuce şi dânsul un colţ al mânerului stindardului de luptă, în aşteptarea momentului glorioasei victorii.
Şablonul de care vorbesc a fost aplicat pentru prima oară cu succes de AA în celebrul serial având ca subiect statul paralel şi ca erou principal (negativ, desigur) pe Florian Coldea.
Acest serial a fost însă împins în planul doi de cine – verite-ul, cu un box – office ameţitor, despre anularea alegerilor prezidenţiale din România şi având ca erou principal (pozitiv de data asta) pe CG.
De când cu acest succes de-a dreptul hollywoodian, doamna AA nu-şi mai încape în piele de importanţă. Obţine exclusivităţi de la domnul CG, cu care face audienţe de Survivor, îi declară şăgalnic acestuia, aproape cu lacrimi în ochi, că e realmente hipnotizată de el şi produce chiar accese de gelozie atunci când persoane din afara arealului emisiunii sale vin cu teorii conspiraţioniste în legătură cu CG care ar putea distrage atenţia publicului de la “culisele” sale fără egal.
Ca principiu de luptă, AA alege mereu ofensiva. Deşi unul dintre cuvintele cheie din discursul lui CG este “pace”, doamna AA se află non – stop pe picior de război. Oricine îndrăzneşte să-l vizeze cu o ironie sau cu un atac pe CG, şi-o ia instant de la cerberă. Aceasta, de la pupitrul ei de comandă a trupelor din studio, scrutează cu o vigilenţă nemiloasă tot ce mişcă în jur. Dacă vreunul dintre invitaţi (oricum, aleşi cu grijă ca nu cumva să se abată de la vocea a doua şi a treia de acompaniament pentru care au fost distribuiţi) scapă vreo şopârlă sau ambiguitate sau inocentă neglijenţă în puţinele secunde cât i se dă cuvântul să-şi justifice prezenţa acolo, pac, macaroana îi e tăiată şi vine, implacabil, de la doamna dirigintă, precizarea de mustrare sau de corecţie, după caz.
Doamna AA pune mare accent pe ţinerea permanentă în priză a publicului său în legătură cu subiectul CG. În acest scop acţionează pe două planuri: verbal şi vizual.
Verbal, după modelul hipnotizatorului ei, AA a ales să folosească expresii sigiliu care, pe de o parte, să graveze în materia cenuşie a ascultătorilor efigia ei ca realizatoare a emisiunii, iar pe de altă parte să funcţioneze ca o formulă magică de alungat forţele răului. “Marş b㔺i “mor cu voi de gât” sunt doar două dintre “mantrele” de exorcizare cu care AA se adresează detractorilor săi iar apelativul “preşedintele ales” s-a dovedit o găselniţă de mare impact, care-i enervează pe mulţi, şi care, tocmai de aceea, a devenit un laitmotiv al emisiunilor AA atunci când aceasta croşetează cu râvnă la cultul personalităţii lui CG.
În plan vizual, pentru eternizarea prezenţei lui CG în mintea urmăritorilor săi, doamna AA a ales un truc neinspirat (zic eu), împrumutat din filmele de groază cu stafii: proiectarea pe fundalul unei imagini reale a figurii unei persoane absente, ca şi cum aceasta ar fi prezentă.
Oricine poate observa că atunci când CG nu este prezent în studio, AA alege ca jumătate din ecran să fie ocupată de un filmuleţ cu acesta, înregistrat la interviuri anterioare, în care chipul “preşedintelui ales” este prezentat în groplan făcând diverse grimase.
De ce zic că trucul este neinspirat?
- Pentru că produce, inevitabil, un sentiment de saţietate. Ce e prea mult, e prea mult;
- Pentru că, asociat cu impresia deja răspândită că domnul CG ar fi un fel de cyborg, de personaj care rosteşte robotic texte nespontane furnizate de IA, acest truc are darul să accentueze senzaţia de artificial, de contrafăcut;
- Pentru că chipul filmat al domnului CG clipind obsesiv, zâmbind fără legătură cu ce se discută în transmisia directă, repetând în buclă aceleaşi mişcări, ca nişte ticuri, poate crea sentimentul bântuirii. De-asta a şi fost speculat acest truc în filmele de groază cu fantome: pentru efectul său obsesiv, pentru forţa sa de a genera angoase.
Eu nu cred că AA şi-a propus, prin împrumutarea aceastei tehnici cinematografice, să-l transforme pe CG într-o sperietoare, într-o sursă de coşmaruri.
Şi apoi mai e ceva: dacă îl vedem în studio când nu e, atunci, când chiar vine, s-ar putea să nu-l mai vedem. Nu credeţî?
Până la urmă, apariţiile rare sunt cele care stârnesc curiozitate. Cele prea dese ajung să plictisească.
https://www.conteledesaintgermain.ro/tehnicile-de-comunicare-ale-ancai-alexandrescu/06-02-2025https://www.conteledesaintgermain.ro/wp-content/uploads/2025/02/Anca-Alexandrescu.pnghttps://www.conteledesaintgermain.ro/wp-content/uploads/2025/02/Anca-Alexandrescu-150x150.pngEditorialeAnca Alexandrescu Realitatea TV,Culisele Statului Paralel,mars ba,mor cu voi de gat,presedintele alesAnca Alexandrescu a fost consilier de comunicare la mai mulţi demnitari români. Nu-i numesc şi nu invoc culoarea lor politică pentru că nu reprezintă detalii relevante pentru acest comentariu. În schimb amintesc că toţi aceştia au declarat cu diverse ocazii că i-au apreciat munca, lucru destul de rar la...Contele de Saint Germain de Saint Germainsaintgermain66@yahoo.comAdministratorContele de Saint GermainComentarii prin Facebook:
„…chipul “preşedintelui ales” este prezentat…”
Mie, aceasta formulare imi miroase a complot antiprezidential; un atac la „alesu'”, prezent si viitor. Caci, dl. C.G.fiind deja „ales”,la viitoarele din mai, desigur, nu va putea fi decat „reales”. Cu alte cuvinte, va beneficia direct de al doilea mandat( ca doar n-o sa fie „reales” la primu’!). Grija mea e una singura: pe noi cui ne lasa, dupa „decat” 5 ani?!
Au început să plictisească, sau de-a dreptul să enerveze o majoritate consistentă a românilor, chiar acest tip de manipulare,pe care incerci d-ta cu eforturi din ce în ce mai mari sa-l exerciți.
Ceea ce nu au înțeles politicieni spălați pe creer și nici jurnaliștii de duzină, slugarnici si docili la chenzina licuriciului,și a unor reptile securiste de pe la noi,este că cei ce votează CG nu au treabă nici cu AA,nici cu AUR sau cu Simion,ci au treabă cu suveranismul,patriotismul,corupția, dezvoltarea României și politica externă care se regăsesc în discursul lui CG.
Restul sunt niște vrajeli sociologice,care mai au legătură cu realitatea cum are baba cu mitraliera.