Scorul acestui articol
[Total: 0 voturi. Media: 0]

(Acest comentariu a fost partial postat la articolul din Adevarul al lui Dinu Patriciu intitulat „Capitalismul e de vina”, articol ce poate fi citit accesand linkul http://www.adevarul.ro/dinu_patriciu_-_opinii/Capitalismul_e_de_vina_7_567613238.html)

 

Domnului Patriciu îi place să opereze cu absolutul. Pentru simplificare ori, poate, pentru a sfida monotonia și mărginirea din analiza matematică.

Îi amintesc însă pe această cale că totul este relativ. Absolutul este doar o aspirație de convergență. De care, în cel mai bun caz,  te poți apropia oricât, fără însă a-l (a o) putea atinge vreodată.

Fraza pe care o bolduiește ca subtitlu al articolului său de azi și pe care ne-o propune ca o chintesență a propriei gândiri economice este, de aceea, și logic și factual eronată.

Va fi de ajuns să  invalidăm comparația la care autorul apelează pentru a-și coborî sentențiozitatea din ceruri pre pământ, și astfel vom pulveriza, pur și simplu, pretenția de adevăr a afirmației de bază conform căreia „nu poate exista o piață liberă controlată guvernamental”.

 

„Un om nu poate fi jumătate liber și jumătate sclav”? Dar pasagerii de pe Titanic? Oare unii dintre ei, cei mai bogați, nu se puteau considera liberi? Și totuși nu au fost în acea împrejurare „sclavii” destinului care a acționat prin mâna unui comandant incompetent și prin intermediul unui vehicul ale cărui dimensiuni uriașe înghițeau cu totul sfera de libertate a fiecăruia dintre ei în parte?

Pe imensul vehicul al economiei globalizate, noțiunea de „piață liberă” devine aproape un oximoron. Cam asta demonstrează și Roubini atunci când vede salvarea capitalismului actual, dramatic șubrezit de criză, prin măsuri intervenționiste de revigorare a pieței. Dar a unei piețe care, evident, în atari condiții numai liberă nu se mai poate numi.

Domnul Patriciu renunță la libertatea unei gândiri adaptată realităților lumii de azi, în convulsii, pentru a se înfățișa, încă o dată, ca sclav al propriilor prejudecăți de manager de succes pe timp de pace. Devine astfel tocmai ceea ce susținea că nu există, adică un om „pe jumătate liber și pe jumătate sclav ».

În vremuri normale, calme, cu echilibre macro consolidate, un capitalism cu piață liberă, total lipsită de interferențe guvernamentale, este, pot fi de acord, soluția optimă de creștere economică, de progres social sănătos. Statul minimal ar putea fi comparat în acest caz cu un arbitru de fotbal discret, cunoscând și aplicând bine regulamentul, dar lăsând jucătorii să fie în prim plan, să facă spectacol, să încânte tribunele.

Când însă, de la o scânteie, jucătorii încep să se încaiere, arbitrul trebuie să intervină cu autoritate, să devină drastic, pentru a stopa escaladarea conflictului. Altfel s-ar putea ca spectatorii furioși să invadeze terenul și atunci totul poate degenera.

Ultimul paragraf al articolului pare rupt de rest, dar o ruptură în bine. Plonjeul în concretul românesc, atât de rar la Dinu Patriciu, îl ajută să dreagă la sfârșit impresia că ar vorbi din amvon, detașat și inspirat din textele altora. Într-adevăr, în timp ce Banca Națională s-a concentrat aproape exclusiv pe ținerea sub control a inflației, economia privată din România moare de inaniție. Slăbiciunea este însă atât de mare în anumite sectoare încât nici până la cantina cu supa săracului nu se mai pot deplasa. Doar niște transfuzii le-ar mai putea pune pe picioare, dar cine să le mai aplice în condițiile statului „“ arbitru visat de Dinu Patriciu?

Contele de Saint GermainEditorialePolemiceabsolut,Adevarul,Banca Nationala,Capitalismul e de vina,Dinu Patriciu,relativ,Roubini,Titanic(Acest comentariu a fost partial postat la articolul din Adevarul al lui Dinu Patriciu intitulat 'Capitalismul e de vina', articol ce poate fi citit accesand linkul http://www.adevarul.ro/dinu_patriciu_-_opinii/Capitalismul_e_de_vina_7_567613238.html)   Domnului Patriciu îi place să opereze cu absolutul. Pentru simplificare ori, poate, pentru a sfida monotonia și mărginirea din analiza matematică. Îi amintesc însă...Blog politic si polemic