De ce este programul IMM Invest o mare cacealma?
Â
La lansarea programului IMM Invest, multă lume a crezut că acest program este creația lui Florin Câțu, o inițiativă gândită de acesta pentru a sprijini, efectiv, IMM-urile în criza generată de pandemie.
Așa s-a lăsat de înțeles, mai ales că mediul economic din România, în mare impas, începuse să dea semne de nervozitate și trebuia dus cu zăhărelul o vreme, până se mai calmează.
Ministrul de Finanțe, cu stilul lui impertinent „“ bombastic „“ moțat (vezi și tunsoarea sa hipiotă, cu un ciuf năpârlit peste fruntea cu o bandă) le-a explicat în mod insistent întreprinzătorilor strangulați de efectele opririi economiei cum va alimenta guvernul, prin intermediul minunatei sale găselnițe, conturile secătuite ale întreprinderilor mici și mijlocii. Băncile vor acorda, cu garanție de la Guvern, credite fără dobândă tuturor celor loviți de criză. Va fi suficient ca aceia aflati în nevoie să depună un dosar de eligibilitate pe situl IMM Invest și, imediat ce acest dosar va fi aprobat de guvernanți, pentru bănci nu va fi decât o formalitate să acorde, efectiv, creditele solicitate.
Apoi au venit cifrele. După o săptămână se depuseseră 10 000 de cereri și nu se aprobaseră nici cinci. După prima lună se depuseseră 60 000 de cereri din care băncile aprobaseră doar 582 de creditări. După încă o lună numărul de credite acordate de bănci a crescut, cum era și de așteptat, dar a crescut mult mai puțin și mai lent decât nemulțumirea celor care își puseseră speranța în acest program și acum, când era vorba de fapte, Â trăiau o mare dezamăgire.
Pentru că am primit și personal dar am citit și în presă multe mesaje pline de revoltă privitoare la ineficiența IMM Invest, m-am documentat și vă prezint aici câteva concluzii.
Întâi de toate am descoperit că IMM Invest nu este invenția domnului Câțu ci este un program lansat încă din 2017 (oare cine guverna țara atunci?) prin „žOUG nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii – IMM INVEST ROMÂNIA”.
Condițiile de eligibilitate pentru obținerea unui credit conform OUG 110/2017 sunt menționate la Art. 3. Printre acestea figurează și următoarea: „ž… [societatea este eligibilă n.a.] atunci când nu a pierdut mai mult de jumătate din capitalul social în ultimii doi ani È™i mai mult de un sfert din acest capital în ultimele 12 luni, aÈ™a cum reiese din ultimele două situații financiare anuale ale societății„.
Pentru vremuri normale o astfel de condiție poate fi de înțeles. Pentru vremuri de criză, însă, face programul guvernamental complet inficient.
Florin Câțu a păstrat-o și pentru pandemia din 2020 pentru că îi convenea, pentru că, evident, intenția lui reală nu a fost niciodată să ajute cu adevărat firmele rămase fără lichidități din cauza opririi economiei. Tot ce și-au dorit, el și Ludovic Orban, a fost să dea impresia că fac ceva, fără însă să-i coste mare lucru.
Marea majoritate a IMM-urilor respinse de la creditarea prin intermediul acestui program prezentat cu surle și trâmbițe ca un providențial colac de salvare, au fost eliminate din cauza acestui criteriu. Se știe că pentru un SRL capitalul social minim este de 200 lei. Asta înseamnă că dacă în 2019 societatea a ieșit pe pierdere cu 51 lei, indiferent de performanțele ei economice anterioare nu poate beneficia de marele program de sprijinire economică al lui Florin Câțu.
Este o rușine și o bătaie de joc la adresa întreprinzătorilor români. Aceștia trimit dosarul de solicitare la IMM Invest (Guvern), guvernul îl aprobă în marea lui generozitate, spălându-se pe mâini pentru eventualele respingeri care vor urma din partea băncilor și oferind nemulțumirii aplicanților răspunsul că nu el este de vină ci băncile care au propriile lor criterii de eligibilitate pentru creditare.
Acest răspuns și această explicație conțin o mare minciună. Pentru că băncile implicate în acest proiect au primit de la guvern un soft de evaluare financiară a firmelor care este obligatoriu pentru ele și care este mai restrictiv chiar decât propriile lor criterii.
Ca să înțelegeți mai bine cacealmaua guvernului, modul în care el vrea să pară generos și util fără să-și asume niciun fel de costuri suplimentare pentru condițiile de criză, vă dau un exemplu concret, al  unui IMM din București a cărui situație mi-a fost prezentată de administratorul său. Pentru o mai ușoară înțelegere voi prezenta cifrele rotunjite.
Situația financiară a societății a fost de plus 75 000 lei în anul 2018, de minus 40 000 lei  în 2019, iar pe primele trei luni din 2020 s-a înregistrat un plus de 120 000 lei.
Societatea a solicitat, prin IMM Invest – varianta Câțu 2020, un credit pentru capital de lucru de 500 000 lei. IMM Invest a analizat cererea, a constatat indeplinirea condițiilor de eligibilitate și a trimis dosarul spre bancă, cu aviz favorabil.
Banca a respins cererea de creditare invocând softul de la guvern care, din cauza neîndeplinirii condițiilor din OUG 110/2017, Art. 3, blocheză programul de creditare, nelăsându-l să meargă până la capăt.
Guvernul, când i s-a reclamat această situație, a dat vina pe bancă. „žNu ați îndeplinit condițiile impuse de bancă”.
Și acum urmează dovada materială a minciunii conținută în răspunsul de la guvern: IMM-ul de care vă povestesc beneficiază de la banca respectivă, încă din 2017, de un credit pentru capital de lucru în valoare de 500 000 lei. Deci banca, prelungindu-i societății respective acest credit și pentru 2020, a demonstrat că, în criteriile ei, situatia financiară negativă din 2019 a societății nu a fost considerată una de nedepășit.
Poate vă veți întreba de ce dorea acest Administrator creditul de la IMM Invest când avea, deja, un credit de la bancă de aceeași valoare? Vă răspund: pentru că, la nivelul lui, orice ban și orice sprijin contează. Pentru afacerea sa, pentru cei 15 salariați, pentru familie. Pentru că ar fi beneficiat, în situația grea în care l-a împins criza, de dobanda zero și de garanția de stat și ar fi simțit astfel, practic, că statul e alături de el. Că cineva îl ajută. Nu e puțin lucru când dai de greu.
Mă întreb câți alții or fi în situația lui sau chiar în situații și mai dificile. Și îmi răspund singur: mulți, foarte mulți. Din păcate!
Când e vorba de dat milioane de euro marilor rechini sau firmelor de casă, nimic nu-i împiedică pe guvernanții noștri să reușească. Când, însă, se pune problema grijii minime pentru românii de rând, entuziasmul lor scade spre zero.
Creșterea indemnizațiilor pentru copii, majorarea pensiilor, ajutorarea reală a micului întreprinzător autohton sunt percepute de ei ca niște poveri populiste, ca niște pomeni pe care ar trebui să le dea din buzunarul propriu unora care nu le merită.
Programul IMM Invest – varianta Câțu 2020 „“ dovedește din plin acest lucru. Prin limitările lui aberante, care nu țin deloc cont nici de nevoile reale ale firmelor pe timp de criză și nici de suferința românilor care, fără un minim ajutor de la cei care ar trebui să-i protejeze , nu mai au niciun orizont, acest program se legitimează cu fiecare zi drept o funestă cacealma.
https://www.conteledesaintgermain.ro/de-ce-este-programul-imm-invest-o-mare-cacialma/10-07-2020https://www.conteledesaintgermain.ro/wp-content/uploads/2020/07/IMM-Invest.jpghttps://www.conteledesaintgermain.ro/wp-content/uploads/2020/07/IMM-Invest-150x148.jpgEditorialecacealma,credite bancare,Florin Catu,IMM Invest,masuri economice in pandemie,situatie financiara La lansarea programului IMM Invest, multă lume a crezut că acest program este creația lui Florin Câțu, o inițiativă gândită de acesta pentru a sprijini, efectiv, IMM-urile în criza generată de pandemie. Așa s-a lăsat de înțeles, mai ales că mediul economic din România, în mare impas, începuse să dea...Contele de Saint Germain de Saint Germainsaintgermain66@yahoo.comAdministratorContele de Saint GermainComentarii prin Facebook:
Dragi comentatori, Conte, eu nu prea inteleg pofta dupa ajutoare de stat. Nu inteleg foamea studentilor de a fura bani de la stat pentru gratuitati cu trenul sa mearga la chefuri si betii, droguri si alte „distractii”. Gratuitate doar intre domiciliu si orasul de studiu.
Statul trebuie sa inchida afaceri care nu respecta reguli sanitare impuse conform situatiei in desfasurare. Pentru a proteja.
Dar, in afara acestei obligatii a statului, de ce asteptati mila, pomana si sprijin de la stat? Antreprenorilor, descurcati-va. Mutati-va in alt business. Dati afara angajatii. Fara mila. Ajunge cu ajutoarele.
Dac-ar fi asa de simplu! Face cineva asta? Nu! De ce?
„statul” este o fictiune, este o constructie abstracta, oamenii, cetatenii sunt reali si fiinte vii. Sunt oameni.
Nu poti pune un concept lipsit de constiinta de sine, sentiment si viata interioara pe pozitie de egalitate cu viiul, cu preaviul lumesc de sub ceresc.
De asta!
@pată maro pupinbăsistă
Băncile È™i vehiculele lor financiare sunt ajutate de statul securist fascisist procorporatist.
Deci, de ce stau aceste japițe cu toate membrele în banii contribnuabililor?
O economie bazată pe servicii, firme obligate de stat să tragă obloanele din rațiuni de securitate sanitară, crapă pur È™i simplu. Nu poate fi vorba de milă de la stat, când statul îți închide afacerea. :))))))))))))))))))))))))
@Charlie
Cata tampenie in postul tau. Statul nu este prezent ca sa „inchida” sau sa „deschida” el este doar un garant al unui set de reguli universal valabile. De aceea statul, contrar a ceea ce se intampla in realitatea umana, nu are dreptul sa fie „jucator pe piata”.
Tu ai fixatii cu unele gratuitati, ce procent din studenti iau trenul sa se duca la „distractii”? 1%, 50%; 99% ? Habar n-ai dar pt ca in sistem exista un set de persoane care abuzeaza de un sistem sau altul tu aplici patalamaua la toti fara sa ai cea mai mica idee de ce se intampla in realitate. Esti un exemplu perfect de functionar al statului care nu ar trebui sa se gaseasca in post.
Si acum ca sa-ti fac pe plac si sa aplic exact ce ceea ce ceri tu statului sa faca cu „ceilalti” care nu lucreaza la stat, statul ar fi trebuit sa inchida onor guvernul pt nerespectarea de reguli sanitare in vigoare, si sa dea afara niste neica nimeni precum membrii guvernului actual, pt nerespectarea conditiilor de achizitii „transparente”, etc.
Ajunge cu „ajutoarele” = ajunge cu ipocrizia cum ca toti ceilalti sunt „judecati”, „executati” dar nu cu aceeasi masura precum cei mai „iubiti” dintre guvernanti.
Eu nu inteleg „pofta” guvernantilor de a „dispune” fara a avea cea mai mica idee de ceea ce dispun cum este si cazul cu maretul program imm invest al boului de catu. Cetateanul nu este cobaiul unui guvern de nevolnici.
@ Agricultorul
Ba le dă foc, ca să iasă fum!
Partidul Multinational Liberal propune legea bulaului generalizat cu confiscare.
Dorel daca este suspect de virusu lucovid va fi arestat iar nevasta si masinsa ii vor fi confiscate.
Guvernantii dovedesc grava lipsa de experienta a vietii. Daca se opreau la confiscarea nevestei ar fi fost o lege chiar buna dar fara masina la eliberare tugulanul nu poate merge la gratare si gagic. Total neconstitutional Dorele…
Poate isi gaseste si Comandantul Actiunii printre confiscate o Comandanta sa ii mai stinga focul actiunii ca ne cam parleste.
Si totusi indivizii astia se numeau liberali….
Multinationalii se pare ca vor avea un hard landing. Ceoii vor ca 50% din poporul multinational sa devina apatrid.
Va multumim ca ati fost persverenti si ati dat jos Ciuma Rosie de aici ne descurcam si singuri.
Romania conform lu Covid Orban intra in era digitalizarii iar rezultatele se si vad… munca e tot mai virtuala, salariile virtuale, guvernul are gura plina de de miliarde de euro virtuale care vor ajuta zeci de mii de IMM-uri virtuale folosind un site virtual, cresterea pensiilor e virtuala desi speram sa nu devina cu totul virtuale, CCR e o institutie virtuala care apara o Constitutie la fel de virtuala, iar opozita PSD e virtuala si ea.
Iaca gura nebunului adevar graieste si cum am zis mai demult stapanii externi vor vrea mult mai mult decat slugile locale pot indeplini.
Ne indreptam spre revolutia stomacelor goale. Razboiul mintii l-am pierdut fara drept de apel si in mod repetat dar stomacele goale ne vor duce spre victorie.
In minte salasuieste dezbinarea dar in stomace sta unirea.
Traiasca Unirea!
Un proiect, ca IMM-Invest, agreat în timp de două guvernări antagonice, poate fi explicat prin faptul că interesul primordial, concepția și inițiativa le aparțin bancherilor, nu guvernanților. Cîțu e unealta perfectă a băncilor și n-are nevoie de prea multe motive ca să se lase convins să se repeadă la momeală, ca peștele în mediul ud propice. În acest mediu bancar se simte Câțu în largul său interes de perspectivă, pe-aici s-a format, a activat în postură de începător nepracticant, îndopat doar cu o teorie relativă despre finanțe-bănci, și-a dezvoltat relații de serviciu și mai ales puncte de atracție bancare.
Aș paria că logoreicul incoerent, Cîțu, cu exprimare repetitiv-excesivă pe silabe re-corectate ca un bâlbâit incontestabil, visează de pe banca de rezerve naționale să acceadă titular în funcția de guvernator BNR, în locul neînlocuitului. Băieții lui Hellwig, executanți cu întârziere ca bomba cu ceasuri rele, i-au deschis deja lui Cîțu pârtia prezidențială de la Voineasa și trambulina către vărful Omu’ potrivit la BNR, prin scoaterea pe taraba CNSAS, din subteranele arhivei SRI, a documentelor compromitătoare pentru veșnicul Mugurel Manole Isărescu.
Cine sapă groapa altuia cade în pofta de a aduce în loc omul potrivit, preferat de serviciu.
Lui Cîțu i se pregătește ceva cald în mediul lui bancar și are toate motivele să tragă din greu la pompa de alimentare a mediului său viitor, bancar, cât mai poate bate fierul finanțelor incandescente.
Pentru punerea pe roate a IMM-Invest a avut nevoie doar de un mic pretext, tras din materie epidemiologică, de mila bietelor firme dornice de credite babane. Adică pot profita de finanțare numai IMM-urile eligibile, dar care suferă de o mare gaură în posibilități: n-au garanțiile suficient de multe și valoroase pentru obținerea creditelor uriașe, chiar dacă băncile le așteaptă solicitările de creditare cu brațele deschise.
De regulă, firmele cu activitate rentabilă și-au epuizat posibilitățile de gajare și ipotecare la obținerea creditelor anterioare, de cele mai multe ori pe termen lung, deci nu mai pot să prezinte alte garanții necesare, dacă vor mai mulți bani, cu toată bunăvoința băncilor.
Altfel zis, „salvatorul” IMM-invest nu ajută nicium firmele afectate sau afla la limita subzistenței (tocmai din acest motiv, descalificate rapid), ci Cîțu asigură de fapt numai poftele societăților comerciale descurcărețe (cel puțin) în limita garanțiilor pe care le pot pune pe masă, spre marea satisfacție îndestulătoare a băncilor creditoare (salvate de clopoțelul lui Cîțu). Până unde și pentru cine mai trage clopotele finanțatorul Câțu? Până la trierea finală a firmelor agreate de familia PNL în scop de alimentare a cutiei milei (nesătula pușculiță liberală de finanțare electorală) nu-s decât un pas și un parandarăt (la fel cum orbaniștii se lăcomesc în draci să tranșeze achiziții pandemice – fără număr și transparență – cu donatorii lor preferați, specializați, promițători de încredere, cu vechime sau cu gradul de rudenie/apropiere garantat de câte un PNL-ist de nădejde). La fel cum făcătura IMM-Invest de proliferare a posturilor nou înființate și nemaipomenit de bănoase se dovedește mană cerească pentru apropiații PNL-ului, promovați dintre neamuri și alte criterii clientelare, instruiți în prealabil în spiritul cotizării la partit tot parandarăt, cu tragere de inimă înflăcărată, galbenă și pură.
Totul pentru alegeri, totul pentru victorie parlamentară, guvernatoare!
La fel a desăvârșit în guvernul lăcomiei – la marea plesneală – operațiunea minune ” Sute de milioane măști în așteptare”.
În ciuda toboganului liberal abrupt în evidențe electorale, de neimaginat la începutul anului, plutește în aer o anumită siguranță suspectă a liberalilor, de parcă știu ei ceva din ce nu vede populimea, ori primul gând mă duce la probabilitatea suficient de mare ca PNL-iștii să aibă motive realiste de a se considera deja la guvernare cel puțin în următorii 4 ani, în alianță de guvernare cu USR previzibilă (simulările de opoziție USR-istă sunt pe cât de clare, pe atât de ilare)
PSD-ul parcă e hipnotizat, blocat în neputință și inițiative în gol – fără finalitate, doar cu tentative de păcălit electoratul și-așa decepționat de ineficiența dovedită de opoziția degeaba majoritară. Opoziția majoritară are lunile numărate și parcă – prin însăși conservarea fără rost a propriului joc în jurul cozii – tinde spre consolarea de apoi. Nu în ultimul rând, PSD riscă să cadă la urne țap ispășitor, în ochii pensionarilor decidenți, indiferent cât de mic sau mare va fi următoarea valoare a punctului de pensie: fie mic, din cauza PSD-spectator și tardiv în reparație cât timp a deținut majoritatea, fie valoare mare, va fi mai mult meritul PNL care a crescut de fapt ce era promis de PSD cu bătaie lungă… de joc, așa cum s-a văzut și alegrile europarlamentare din 26 mai trage o dată! Altădată!
Providențialul bancagiu fără reyerve, Cîțu, marele tăietor de lemne (din pădurile dobândite în cantități proporționale cu educația primită în spiritul gradomaniei urmașilor urmașilor neamului în vecii vecilor), tăietor de pensii, fonduri și alte măsuri proprii, blocate în gargară, este de fapt pus pe căpătuială nelimitată, dar posibilă cu PNL câștigător în alegeri parlamentare. S-a ajuns un transparent creator de iluzii în ochii populimii dispuse să admită orice pare a fi ce-o fi să fie… într-o zi cu soare. La fel cum a desăvârșit cu laude nelimitate și iluzioniste amanarea ratelor la credite, cu dobândă la dobândă și alte criterii se preselecție, în programul profitului bancar garantat de guvern: „Trocul amânărilor, așezonat cu farsa IMM-Invest, contra viitorului unui guvernator de bănci”.
Am lucrat in economia reala 40 de ani, intre 1973-2013. Dupa cum vedeti cam juma-juma in ambele. Diferentele nu sunt atat de mari cum par. Daca esti destept si muncitor reusesti in ambele. Si daca esti pus pe furat, ai sanse in ambele. LA NOI.
Revenind la subiect, in Europa, IMM-urile sunt baza economiei nationale. Marile corporatii( am lucrat si pentru ele) internationale, vin si pleaca, conform interesului. Nu te poti baza pe ele.
Ramane clasa de mijloc, burghezia cum zic marxistii.
Guvernele noastre, pesediste sau liberale nu au avut grija de ea. Dimpotriva.
Ce le da Citu? Fum, ca asta stie.